Domena z końcówką .com, .com.pl czy .pl? Nazwa produktu czy nazwa firmy w domenie? Domena krótka czy opisowa? BluSEO ze Szczecina chętnie wam doradzi. Osoby, które chcą założyć własną stronę internetową prędzej czy później zaczynają zadawać sobie pytania dotyczące wyglądu adresu domeny internetowej. Pomocy można szukać na forach internetowych lub na naszym blogu o optymalizacji. Oto kilka atrybutów, które powinien posiadać dobre adres strony internetowej skierowanej na polski rynek.

  1. Adres powinien być krótki.
    Dobra nazwa domeny jest krótka. To nie przypadek, że wszystkie domeny trzyliterowe i czteroliterowe są już zajęte, a pięcioliterowe i sześcioliterowe idą jak świeże bułeczki. Popatrz tylko na największe polskie portale internetowe publikujące wiadomości z kraju i ze świata. Nie ma jakiegoś specjalnego obostrzenia dotyczącego liczby znaków w domenie, jednak pamiętaj, że dobrze jest zejść poniżej 10 znaków i nie przekraczać 20 znaków. Co do ilości słów w domenie, na wagę złota są domeny z jednym słowem, domeny z dwoma słowami są dobre, domeny z trzema słowami są średnie a powyżej trzech słów wyglądają tragicznie.
  2. Adres powinien był łatwy do zapamiętania.
    Wielu użytkowników internetu nie korzysta z zakładek w przeglądarce, te osoby starają się po prostu zapamiętać adres strony internetowej. Jeżeli domena ma nazwę skomplikowaną i trudną do zapamiętania utracisz bardzo wielu powracających gości. Domena składająca się z pięciu losowych liter na pewno jest krótka, ale nie można o niej powiedzieć by była łatwa do zapamiętania.
  3. Adres powinien był łatwy do podyktowania i zapamiętania.
    Ostatnią rzeczą jaką byś chciał to ta, by goście napisali nazwę twojej domeny z błędem i w ten sposób wylądowali gdzieś indziej. Unikaj obcych słów lub słów które mają skomplikowaną wymowę. Twój adres powinien był łatwy do podyktowania przez telefon oraz łatwy do zapisania. Z adresem domeny będzie również powiązany twój adres e-mail – zapewne chcesz by twoje wiadomości trafiały pod dobry adres.
  4. Adres powinien mieć końcówkę .pl
    Organizacje maję tendencję do rejestrowania domeny .org, jednak firmy i osoby prywatne chcące by ich strona spotkała się w kraju z dobrym odbiorem powinny rejestrować domenę .pl. Ta domena jest najbardziej reprezentatywna i obdarzona największym zaufaniem internautów. Poza tym ludzie intuicyjnie dopisują .pl po właściwej nazwie domeny lub firmy.
  5. Domena jest opisowa lub markowa.
    Wielu internautów przejdzie do twojej strony z innych stron internetowych, wiec opisowa domena da im rozeznanie co znajduje się pod wskazanym adresem, zanim w niego klikną. Przy czym pisząc o opisowej domenie nie mamy na myśli domen składających się z kilku wyrazów (patrz punkt pierwszy). Jeżeli słowa kluczowe występują w nazwie domeny, może to również pomóc w uzyskaniu lepszej pozycji w wyszukiwarce.

Domeny markowe mają niezły wygląd i bezpośrednio kojarzą się z wybraną marką lub produktem. Jeżeli jesteś znana firmą, to tym bardziej powinieneś posiadać domenę z nazwą marki (popatrz na marki o światowej i polskiej rozpoznawalności).

  1. Brak łączników i numerów.
    Nazwy domen zawierające myślniki i numery nie są polecane. Ludzie mogą nie zapamiętać, że pomiędzy dwoma wyrazami znajduje łącznik lub tego, że domena kończy się liczbą. Ponadto w przypadku domen kończących się liczbą łatwo o błędu. Jeżeli twoja strona nazywa się szczesliwa5.pl ktoś może ją zapamiętać jako szczesliwapiatka.pl